Nie boimy się cyfryzacji. Gabinet drWidget bada opinie Polaków
Krótsze kolejki do lekarzy i więcej czasu dla pacjenta - to główne korzyści, jakie widzą Polacy w planowanej cyfryzacji służby zdrowia. Doceniają także perspektywę łatwiejszego rozczytywania recept oraz możliwość konsultowania się z lekarzem nawet z dużego dystansu.
Co ciekawe, najprzychylniej nastawione do nadchodzących zmian są osoby starsze, które chciałyby otrzymywać drogą elektroniczną e-zwolnienie i e-receptę. Takie zaskakujące wnioski płyną z raportu „E-zdrowie oczami Polaków”, przygotowanego na zlecenie LekSeek Polska i Gabinetu drWidget. Chcieliśmy sprawdzić, jak pacjenci postrzegają telemedycynę - co o niej wiedzą, jak ją oceniają i jakie jej elementy powinny zostać wprowadzone w służbie zdrowia. Zdaniem ankietowanych, rejestracja on-line oraz zintegrowany system do przechowywania danych, wyników i historii chorób pacjentów to najbardziej pożądane i przydatne rozwiązania cyfryzacyjne.
Jakość opieki zdrowotnej w Polsce, a zwłaszcza aktualny stan telemedycyny, w ocenie ankietowanych wypadły bardzo źle - co akurat nie jest zaskakujące. Respondenci zostali zapytani m.in., jak wygląda przeciętna wizyta u lekarza. Ich zdaniem, lekarz na czynnościach organizacyjnych spędza ponad 16 minut. Najwięcej czasu, bo średnio aż 4,16 minuty, zajmuje mu uzupełnianie danych osobowych. Przy założeniu, że przeciętna wizyta trwa 20 minut (chociaż często krócej), lekarzowi na zbadanie pacjenta pozostają niecałe 4 minuty.
Mimo wszystko, na przyszłość służby zdrowia Polacy zapatrują się z optymizmem. Oto ich wizja przebiegu przeciętnej refundowanej wizyty lekarskiej (co prawda dopiero za 10 lat): będzie można umówić się na nią on-line, lekarz wszystkie informacje o pacjencie i jego historii leczenia sprawdzi w dedykowanym e-systemie, a recepta wystawiona zostanie w formie elektronicznej. Polacy liczą też, że o wizycie przypomni im powiadomienie z aplikacji mobilnej.
Czy faktycznie tak będziemy leczeni? Cyfryzacja, do niedawna jeszcze odwlekana, teraz nabrała tempa. Wygląda na to, że kolejne jej etapy realizowane będą zgodnie z planem. Przełomowy może okazać się już przyszły rok. Pod koniec pierwszego kwartału uruchomiony zostanie pilotaż e-recepty, a jesienią - wprowadzone będzie elektroniczne skierowanie. Równolegle uruchomiona zostanie strona pod nazwą Internetowe Konto Pacjenta - za jego pośrednictwem można będzie uzyskać dostęp do wymienionych wyżej elektronicznych dokumentów.
Z pomocą lekarzom przyjdą z kolei nowoczesne programy gabinetowe. Przykładem jest Gabinet drWidget, który już teraz pozwala na prowadzenie Elektronicznej Dokumentacji Medycznej i wystawianie e-zwolnień.
Zapraszamy do zapoznania się z raportem [Plik PDF].
Liczba wyświetleń:
1 017
Skomentuj