Telemedycyna oczami lekarzy
Jak cyfryzacja służby zdrowia wpłynie na życie społeczne? Zdaniem lekarzy – pozytywnie: dla farmaceutów łatwiejsze stanie się rozczytywanie recept, diagnozowanie chorób będzie prostsze i dokładniejsze dzięki zintegrowanemu systemowi historii chorób, a lekarz będzie mógł więcej czasu poświęcić pacjentowi, a nie dokumentacji i procedurom.
Tak wynika z badania, wykonanego na zlecenie LekSeek Polska i Gabinetu drWidget, w celu zebrania informacji na temat wiedzy i opinii lekarzy w kwestii telemedycyny i e-zdrowia w Polsce. Badanie przeprowadzono metodą wywiadów telefonicznych, wspomaganych komputerowo (CATI), na reprezentatywnej grupie 200 osób – lekarzy dowolnej specjalizacji, aktywnie wykonujących zawód.
Większość ankietowanych (prawie 80%) uważa, że telemedycyna w Polsce jest słabo albo bardzo słabo rozwinięta. Formą cyfryzacji służby zdrowia najszerzej dostępną dla pacjentów jest możliwość umawiania wizyty przez telefon. Bardziej „nowoczesne” formy – takie jak rejestracja on-line, odbieranie wyników badań przez internet, aplikacja mobilna do zarządzania wizytami, płatnościami czy receptami – są znacznie mniej rozpowszechnione.
Uczestnicy badania wyrazili swoje przewidywania co do przyszłości refundowanej wizyty u lekarza. Ich zdaniem, recepta będzie miała formę elektroniczną (opinia 85% osób), o wizycie przypomni powiadomienie z aplikacji mobilnej (82%), a w specjalnym e-systemie lekarz znajdzie wszystkie informacje o pacjencie, jego historii leczenia i wynikach (79%). Ponadto, według 73% ankietowanych, płatności będzie można dokonać przez aplikację mobilną.
Badanie poruszało także kwestię aktualnych warunków pracy lekarzy. Jak się okazało, szukanie historii choroby, wypisywanie recept i zwolnień oraz uzupełnianie danych osobowych zajmuje lekarzom ok. 15 minut. Zakładając, że wizyta trwa 20 minut, to na zbadanie pacjenta pozostaje zaledwie 5 minut.
Jakie rozwiązania mogłyby usprawnić pracę lekarzy? Zdaniem większości respondentów (87%) w największym stopniu pomógłby zintegrowany system zawierający wszystkie dane medyczne dotyczące pacjentów. Jako atrakcyjne, nowoczesne rozwiązania w służbie medycyny lekarze wskazywali także powiadomienia o nadchodzących wizytach wysyłane przez aplikację mobilną (opinia 85% osób) oraz możliwość umawiania wizyt on-line (71%).
Warto zauważyć, że najlepszą odpowiedzią na potrzeby i oczekiwania lekarzy oraz pacjentów, związane z postępującą cyfryzacją służby zdrowia, jest Gabinet drWidget. To nowoczesne i innowacyjne oprogramowanie oferuje szereg funkcjonalności i udogodnień, dzięki którym lekarz może zaoszczędzić nawet do 20% czasu dziennie. Użytkownicy Gabinetu drWidget już dziś mają zapewniony szybki dostęp do wszystkich danych o pacjencie oraz wystawiają elektroniczne recepty i zwolnienia. Natomiast ich pacjenci posiadają własne konta internetowe, pozwalające zdalnie umawiać wizyty oraz przeglądać wyniki swoich badań. To wszystko (i o wiele więcej) Gabinet drWidget oferuje zupełnie za darmo.
Raport „E-zdrowie oczami Polaków”, prezentujący szczegółowo wyniki ww. badania opinii lekarzy, dostępny jest na „Zdrowej stronie” [Plik PDF]. W raporcie zamieszczone są również wyniki analogicznego badania, przeprowadzonego wśród pacjentów. Zachęcamy do zapoznania się z dokumentem.
Liczba wyświetleń:
721
Skomentuj