Ostrzeżenie!

Wejście do serwisu dla lekarzy i farmaceutów wymaga potwierdzenia oświadczenia widocznego na stronie. Jeśli nie spełniasz wymienionych warunków, kliknij przycisk Pomiń .

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej Rozumiem

MZ podsumowuje pilotaż e-recepty

Ponad 23 tys. e-recept wystawiono w trwającym od 25 maja pilotażu. Rekordzistka wystawiła ich niemal 4 tys. Elektroniczna recepta - to jeden z najbardziej wyczekiwanych elementów zinformatyzowanej ochrony zdrowia. Jest przekazywana pacjentowi za pośrednictwem e-maila, SMS lub jako wydruk informacyjny.

Pilotaż zaczął się w Siedlcach i Skierniewicach, potem dołączyła do niego Krynica-Zdrój oraz Wysokie (woj. lubelskie). Recepty wystawiało w pilotażu blisko 70 lekarzy. Skorzystało z nich ponad 5,2 tys. pacjentów. Najstarszy lekarz, wypisujący elektroniczną receptę ma 70 lat, a najstarszy pacjent, który skorzystał z nowego rozwiązania skończył lat 98.

Nowa forma wystawiania i realizowania recept przynosi korzyści przede wszystkim pacjentom. Elektronicznej recepty pacjent nie zgubi ani nie zniszczy. Gdy któregoś z przepisanych leków nie znajdzie w jednej aptece, bez problemu wykupi go w innej – bez konieczności sporządzenia odpisu przez farmaceutę. Wszystkie dane niezbędne do wykupienia leku z e-recepty są dostępne przez Internetowe Konto Pacjenta (IKP), które każdy pacjent może aktywować na portalu pacjent.gov.pl.

Zdaniem resortu zdrowia, wraz z e-receptą zniknie problem nieczytelnych recept. Farmaceuci unikną problemów z ich realizacją, a pacjenci nie będą musieli wracać do lekarzy z prośbą o korektę. E-recepta oszczędzi też wielu wizyt przewlekle chorym, cyklicznie zgłaszającym się do lekarzy z prośbą o wypisanie kolejnej recepty na stale przyjmowane leki.

Wystawianie elektronicznych recepty pozwala oszczędzić lekarzowi nawet 30 minut dziennie (dane ze Szwecji), dzięki czemu więcej czasu może on poświęcić na badanie i kontakt z pacjentem. Śledzenie historii przepisanych leków pozwoli też lepiej skoordynować proces leczenia. Wszystkie wystawione danemu pacjentowi e-recepty są do wglądu na Internetowym Koncie Pacjenta, także po ich wykupieniu, dzięki czemu lekarz może lepiej koordynować proces leczenia, zapobiegać polipragmazji i interakcjom międzylekowym.

Doświadczenia z innych krajów pokazują, że wprowadzenie elektronicznych recept przyniosło oszczędności dzięki zmniejszeniu liczby pomyłek, podniesieniu bezpieczeństwa pacjentów, ograniczeniu biurokracji i uszczelnieniu obrotu lekami.

Na stronach Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia (CSIOZ) opublikowano zbiór odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące obsługi recept w formie elektronicznej.

 

 

 

Liczba wyświetleń:

199

Skomentuj

Jeden login, który pozwoli na dostęp do usług online udostępnianych w publicznych platformach usług. Rozpoczęła się jego budowa. Jak poinformowało ministerstwo cyfryzacji wystartował tzw. węzeł krajowy, czyli rozwiązanie, które sprawi, że docelowo...
Sejm uchwalił w czwartek (13 września) rządową nowelizację ustawy, która zakłada, że zaświadczenie lekarskie będą mogli wystawiać asystenci medyczni. Za uchwaleniem nowelizacji głosowało 420 posłów, nikt nie był przeciw, jedna osoba wstrzymała się od...
Podejrzewasz chorobę obturacyjną u swojego pacjenta? Nowy kalkulator dostępny w Gabinecie drWidget pomoże Ci w diagnostyce. Przeprowadź wywiad z pacjentem, uzupełniając przy tym odpowiedni formularz, a kalkulator podpowie Ci, czy pacjent może...
15 listopada 2018, Warszawa Kongres skierowany jest do osób podejmujących się trudnego tematu zarządzania placówkami medycznymi. Spotkanie ma za zadanie m. in. zachęcenie uczestników do refleksji i dyskusji nad rezultatami ich pracy oraz kierunkami...